Recenze MSuper v3 plus

Proč MSuper v3

right-with-handle

Jako spokojený uživatel MSuper v2 680 Wh jsem po cca dvou letech užívání začal mírně strádat díky kratšímu dojezdu kolečka. Čtyřicet a méně kilometrů s tak úžasným strojem jako MSuper v2 vám časem postě stačit nebude. Začal jsem zvažovat, zda zase nepořídit novou verzi 2 tentokrát v 850 Wh baterií (IMHO v současnosti nejlepší poměr cena/výkon), ale protože se mi nějakým nedopatřením podařilo dosáhnout hmotnosti 95 kg, v některých extrémních situacích měla MSuper v2 s mojí vahou mírné problémy (mluvím zejména o akceleraci do velkých kopců). Když jsem k tomu přidal zkušenost s nominálním 1,5 kW výkonem ACM v2 828 Wh, které vlastním, měl jsem velmi přesnou představu o tom, jak by jízda na MSuper v3+ mohla vypadat. Pokud se ptáte, proč jsem se nespokojil pouze s ACM v2, rovnou říkám, že ACM je výborné univerzální kolečko – rozumná hmotnost, 16ti palcové kolo, luxusní výkon i slušný dojezd – zkrátka do města nejlepší volba. V čem má ACMko menší problém, je jeho užití v rozličných terénech. Je to dáno malou vzdáleností blatníku od rotujícího kola, která má za následek, že v terénu se vám do vzorku kola občas dostane kamínek, který se pak s nepříjemným akustickým efektem protáhne jednou i vícekrát blatníkem. U MSuper v2 tento problém nebyl, protože má u blatníku mezeru cca 1,5 cm a u našeho kamaráda Radka z Ostravy jsem si ověřil, že MSuper v3+ má podobně velkou mezeru, takže mi chybělo akorát rozhodnutí mezi 1300 Wh a 1600 Wh verzí. Nakonec jsem šel do verze 1300 Wh – jednak z finančních důvodů a dvak kvůli nižší hmotnosti, která je i tak úctyhodných 22 kg.

První dojmy

Kolečko jsem objednal, zaplatil a musím říci, že dorazilo bez problémů v rekordním čase 3 dnů (velká pochvala UPSce). Absolutně první dojem z kolečka byl, že je krabice o poznání těžší než u předchozích modelů. Měl jsem také obavu, aby kolečko nevypadalo jako na prvních fotkách od výrobce, kdy na můj vkus trochu moc vévodila designu červená barva. Otevřením krabice se mé obavy naštěstí rozplynuly, když jsem vyndal nádherné dokonale dílensky zpracované kolo z dobře působících materiálů a já se těšil na první jízdu. Před ní bylo ovšem třeba dobít baterii na plnou kapacitu a nahustit pneumatiku na požadovaný tlak (pozn. mírně podhuštěná pneumatika v zásadě nevadí a pro Offroad jízdu bych to dokonce doporučoval, protože absorbuje více nerovností terénu).

Konstrukční vylepšení

Dostupnost ventilku

U MSuper verze 2 býval problém přístupnosti ventilku, u ACM to konstruktéři řešili odnímatelnou plastovou krytkou pod stupačkou. MSuper v 3 je evolučně opět o krok dál a kromě zlepšeného výkonu a dojezdu řeší i problém nedostupného ventilku.

Osvětlení a přední panel

Stejně jako ACM má již integrované osvětlení, vítanou novinkou je integrované vodící madlo a příjemné je i nové umístění vypínače, který nyní můžete zmáčknout prstem ruky, v které držíte kolečko. Zmíněné osvětlení je pro běžnou jízdu dostatečné, nicméně většina nočních jezdců přesto přidá ještě výkonnou čelovku a zadní blikačku.

msuper_v3-io
Napájení

Zadní světla

Zadní světla jsou červené barvy. Počet diod, které svítí v klidovém stavu (tj. bez náklonu) indikuje míru nabití baterie. Míru nabití tak během jízdy nezjistíte, ledaže byste použili aplikaci. Při jízdě v náklonu svítí vždy světla na té straně, na kterou vede náklon, při brzdění svítí všechny diody.

Vodící madlo

Madlo, které vám umožní zapnuté kolečko vodit vedle sebe jako například kufr v místech, která nejsou pro jízdu vhodná, je u tak těžkého stroje absolutní nutností. Konstruktéři tentokráte madlo integrovali přímo do kastle kolečka (integrované madlo do té doby měl z lepších značek snad pouze King Song 16), což má své výhody i nevýhody. Viděl jsem na Facebooku pár postů, kdy se madlo při pádu rozbilo, nicméně se nejedná o častý jev. Přídavná madla, která člověk dokupoval k předchozím modelům, se často ničila při pádech kolečka – na druhou stranu bylo snadné je vyměnit. U integrovaného madla je potřeba v takovém případě počítat s vyšší montážní náročností. Pokud bych měl porovnat uživatelský komfort integrovaného vs externího madla na jiných modelech, je integrované uživatelsky méně přívětivé, ale svůj účel splní. Když pominu, že madlo hůře padne do ruky, větší problém je, že po jeho vytažení míří šikmo dozadu, což občas vede k situacím, kdy se vám kolečko může zvrtnout doleva či doprava a vy to musíte vybrat pohybem ruky. Není to žádná tragédie, ale je dobré s tím v pohybu zejména mezi chodci počítat.

S vytaženým madlem
S vytaženým madlem

Aplikace

Aplikaci jsem moc neřešil, mám nějakou starší verzi z úložiště na FB stránkách Gotway. Každopádně jsem zrušil 2 volitelné alarmy a nastavil tiltback na 39 km/h. Režim jsem ponechal Comfort.

Vyráběné varianty a jejich rozdíly

Malé plus v označení modelu MSuper v3+ znamená 84 V provedení, které je dodáváno ve variantách 1600 Wh a 1300 Wh. Provedení 67 V je dodáváno s baterií 828 Wh (pozn. tyto kombinace se časem mohou měnit). Každou variantu tak nabíjíte jinou nabíječkou – klasická 67 V kolečka mají zdířku 3kolíkovou, zatímco 84 V mají zdířku 4kolíkovou. Optický rozdíl mezi základní 828 Wh verzí a verzemi s rozšířenou kapacitou (1300/1600 Wh) je patrný zejména díky bočnicím, které mají u 84 V verzí rozšířený objem, aby pojaly větší množství baterií. Bohužel konstruktéři zapomněli pro širší modely adekvátně zúžit boční polstrování, což v mém případě mělo za následek otlačená/odřená lýtka a velkou bolest při přejezdu jakékoli nerovnosti (polstrování mi zasahovalo těsně pod lýtka a na nerovnostech lýtko „dopadlo“ na polstrování, což už po 10 km bylo nesnesitelné). Vlastně jsem si díky tomu svojí první jízdu z práce (cca 35 km) moc neužil. Pokud narazíte na podobný problém, lze jej vyřešit odlepením bočního polstrování (přilepeno dvoustrannou samolepící fólií) nahrazením osvědčeným šestiproudým gumovým těsněním. Pokud je potřebujete rychle, v Hornbachu běžně dostanete bílou a hnědou variantu. Já koupil hnědou variantu a od té chvíle bylo pro mé účely kolečko absolutně dokonalé a připravené na první offroad test v Xaverovském háji.

Jízda

Off-road jízda v Praze

Musím říci, že kolečko předčilo moje již tak vysoká očekávání. Předpokládal jsem, že oproti 16ti palcovému ACM dojde kvůli většímu kolu k pomalejší akceleraci, nicméně buď větší kapacita baterie, nebo 84V napětí (či jejich kombinace) zajistila akceleraci dokonce lepší, než u mého ACM v2 828 Wh. Pokud bych měl off-road jízdu na MSuper v3+ charakterizovat jedním slovem, bylo by to slovo „NEKOMPROMISNÍ“. Proháněl jsem se stezkami mezi stromy do kopce i z kopce v podstatě konstantní rychlostí cca 25 km/h a pocit z jízdy byl úplně dokonalý.

Jízda po rovině

Jízda po hladkém povrchu je svižná a plynulá jako u ostatních modelů Gotway. Nepatřím k těm, kteří by pokoušeli maximální hranici 50 km/h, ale odhaduji, že např. 35 km/h dosáhne kolečko bez sebemenšího zaváhání i při jízdě do kopce.

Pokud bych měl hledat nějaké nedokonalosti na kolečku, patří mezi ně mírné vlnění kolečka při jízdě nad 30 km. Naštěstí ho lze korigovat posunem těžiště mírně dozadu (akceleraci pak musíte řešit spíše tlakem špičky než náklonem). Časem jsem přizpůsobil jízdu tak, že tento problém již nevnímám, nicméně pokud si kolečko pořídíte, jako nový uživatel na to nejspíše narazíte.

Zatáčení

Při zatáčení oproti verzi 2 poznáte znatelný rozdíl. MSuper v3 má odladěnou elektorniku a poznáte to velmi citlivým provedením zatáček. V kombinaci s vysokými stupačkami pak lze otočit kolečko obloukem s výrazně menším poloměrem než u ostatních modelů. Jemnou elektroniku má i ACM a MCM4, ale specialitou MSuper v3 je jemná setrvačnost při ostřejší zatáčce spojené s brzděním. Špatně se to popisuje, ale v každém sportu je nějaký druh pohybu, kt. vás baví a dělá vám dobře, pro mne je to právě tento konkrétní pohyb. Díky němu off road jízda z kopce, kdy musíte přejíždět z jedné strany cesty na druhou opravdu velmi věrně evokuje sjezd na lyžích v hlubokém sněhu.

Jízda do kopce

Jak jsem již zmínil, jízda do kopce je nekompromisní, a i s váhou 95 kg lze hravě akcelerovat. Nicméně při jízdě do extrémních kopců, kdy opravdu potřebujete dát maximum síly do špiček nohou, abyste kopec vyjeli, můžete narazit na druhý mírný nedostatek MSuper v3. Předesílám, že je snadno řešitelný. U MSuper v2 vám pomáhaly pedály tvaru „V“ orientované otevřeným koncem do směru jízdy. Měli jste tak větší páku, která byla potřeba právě do extrémních kopců. Někteří uživatelé MSuper v2 přesto preferují jízdu s pedály obráceně (tj. špička pomyslného „V“ směřuje dopředu) a to z obavy, aby v zatáčkách neškrtli pedálem o zem. Najezdil jsem na MSuper v2 přes 1000 km a tato obava se nepotvrdila. Jak asi tušíte či víte z obrázků, MSuper v3 má pedály také do tvaru pomyslného „V“ a jsou orientovány špičkou do směru jízdy. Pokud tedy pocítíte problém s nedostatkem páky při jízdě do extrémních kopců, stačí imbusový klíč na to, abyste pedály prohodili a pedály byly orientované jako u MSuper v2 – osobně tuto úpravu doporučuji.

Off-road test na Singltreku


Jak už z publikovaných videí tušíte, mám slabost pro jízdu na Sigltreku pod Smrkem. Zkoušel jsem tam MCM2s, MSuper v2 i ACM a nemohl se dočkat, co dostanu z MSuper v3.

Bohužel musím konstatovat, že Singltrek je tak technicky náročný, že v něm potenciál MSuper v3 nevyužijete a oproti MSuper v2 nepocítíte téměř žádný rozdíl, ale i tak to všem doporučuji, protože pro jednokolky je to opravdu jedno z nejúžasnějších míst na jízdu.

Off-road test v Lužických horách

Po mírném zklamání na Singltreku jsem si patřičně spravil chuť v Lužických horách. V zásadě jsem si zahrál hru „Co jezdíš na kole z kopce, vyjeď si obráceně na kolečku“ a byl jsem z toho nadšený. Do jízdy do kopce nemá v3 (po otočení pedálů) v mých očích přemožitele. Dokonce jsme s manželkou vyjeli se sportovním kočárkem, který do toho největšího kopce na trase ona na ACMku nemohla vytlačit a já (skoro 2x těžší) jsem jej na MSuper v3 vyvezl s úplným přehledem.

Úpravy a rozšíření

Otočení pedálů

Jak už jsem předeslal výše, pro jízdu do kopců je lepší prohodit levý a pravý pedál, abyste měli větší páku na kolečko. Škrtání o zem se nemusíte bát, pedály jsou dostatečně vysoko.

Polstrování

Kolečko mi paradoxně poprvé spadlo při triviálním sestupování před obrubníkem. Došlo sice jen k mírnému odření, ale rozhodl jsem se, že kolečko vybavím polstrováním, protože kastle je dle dostupných info méně odolná než např. u MSuper v2. Když k tomu přičtu vyšší rychlost a výkon, dává u tako drahého stroje smysl jej polstrováním opatřit. Protože jsem nechtěl kazit barevný dojem tím, že bych použil bílou či hnědou variantu polstrování dostupnou v Hornbachu, chvilku jsem hledal a našel variantu černou. Po předchozí zkušenosti z jiných koleček, kdy ne na každém z nich samolepící těsnění drželo, jsem odstřihl malý zkušební kus, nalepil jej na kastli a nechal to přes noc „uležet“. Ráno těsnění drželo, takže jsem odpoledne oblepil kolečko celé (před tím je třeba jej důkladně očistit). Výsledek není optimální, ale je dostatečný. Pokud bych to dělal znovu (což asi budu), doporučuji zakoupenou roli těsnění rozmotat, navinout obráceně a nechat takto 1-2 dny, aby těsnění mělo tendenci přiléhat k oblým částem a ne naopak. Obecně je ale lepší, abyste šestiproud ohýbali jen ve spojích jednotlivých proudů (představte si vlnitý papír).

Blatník

Ze zkušenosti s MSuper v2, kdy jsem měl z cyklolahve vyrobený blatník, abych neměl záda samé bláto, hledal jsem něco podobného i pro MSuper v3. Nakonec jsem stáhnul volně dostupný 3D model a poprvé v životě nechal něco 3D vytisknout a jsem z toho nadšený. Postup najdete v našem fóru.

Závěr

Za mne jednoznačně nejlepší kolečko, na kterém jsem kdy jel. Je určené pro ty nejnáročnější uživatele a doveze vás velmi daleko velkou rychlostí s dostatečným pohodlím nehledě na kvalitu terénu. Tyto vlastnosti jsou vykoupeny většími rozměry a váhou, nicméně pro tyto případy použijete integrované madlo. Pokud navíc vážíte přes 90 kg, je toto kolečko jediná rozumná volba.

Klady

  • dojezd 70 km (bráno realisticky z pohledu náročného 95 kg jezdce)
  • rychlost až 50 km/h (neověřeno, já si nastavil strop 39 km/h)
  • výborná akcelerace i do prudkých kopců (to vás bude bavit nejvíc)
  • integrované světlo a vodící madlo

Zápory

  • váha 22 kg a větší rozměry (do plného městského autobusu to netahejte, metro je OK)
  • polstrování není přizpůsobené rozšíření bočnic (lze odlepit/nahradit)
  • vlnění kolečka při rychlosti nad 35 km/h (časem upravíte styl jízdy a problém pomine)
  • sklon madla snižuje komfort při vodění kolečka

 

10 thoughts on “Recenze MSuper v3 plus

  1. Ahoj Milosi,
    Recenze je velice dobra a dekuji moc za ni. Ovsem k uplnosti mi tam chybi par dost zasadnich faktu, a to je realny test dojezdu, ne jen teoreticky, ktery je zminen v kladech. Myslim tim zkousku a hlavne porovnani baterek ve srovnani s v2 ci jinymymi gotway, chovani baterii pri nizkem nabiti oproti koleckum s nizsi voltazi apod. Dalsi podstatnou veci, ktera urcite bude spoustu lidi zajimat je realne chovani v rychlostech 30+, ktere byly nizsim modelum zapovezeny. Me by napr zajimala max komfortni rychlost z/do kopce. Kde je limit bezpecne jizdy (aka posledniho pipani). U me v2 to je okolo realnych 25 (do kopce)-30km/h (z kopce)…Kdyby to slo doplnit, bylo by to uz dokonale.

    1. Zdar Honzo,
      je mi jasné, že tě právě tyto informace zajímají nejvíc. Obávám se, že se v nejbližší době k 70 km cestě nedostanu, takže uvedenou hodnotu 70 km jsem extrapoloval z úbytku baterie proti ujetým kilometrům. Ono jak nevidíš přímo na ten led indikátor stavu baterie, moc to nehlídáš. Jen jednou mi cestu zkazilo pípání, když jsem vyrazil na 25 km výlet s cca 30 % baterkou. Když jsem se chystal akcelerovat v těch největších kopcích, musel jsem se krotit kvůli pípání (jako u V2). Po rekuperaci při jízdě z kopce se to v pohodě dobilo, ale přišel jsem vlastní chybou o tu nejzábavnější část výletu. Můj názor je, že s mojí váhou to 60 km ujede bez pípání a posledních 10 bych musel baterku šetřit. Tobě bych doporučil 1600 Wh, silnější v3 se zatím nedělá a Monster dle dostupných info nemá takovou akceleraci (ale pohodlný je prý jako Mercedes:-)
      Co se omezení rychlosti týče, ostravský mág Radek jezdí mezi 38-42 km/h a nemá s tím problém. Všechna kolečka, kt. se ovládají novější aplikací (tj. od MCM4 výše) už mají nastavitelný tiltback + vypnutelné 2 základní alarmy, ten poslední ultimátní jsem zatím neslyšel, ale věřím, že tam je a nechci ho pokoušet:-) Jak jsem psal, mám tiltback na 39 km/h, jezdím mezi 30-35 km/h, v terénu 20-30 km/h, nosím hafo chráničů a integrálku helmu. Nedostatek výkonu jsem pocítil akorát při vybité baterii v extrémním kopci, ale pokud máš baterku 40 % a více, je jízda opravdu nekompromisní;-)

  2. Dobrý den, děkuji za zajímavou recenzi. Určitě se přidávám k výše diskutujícímu a žádosti k chování jednokolky při vyšších rychlostech, zároveň však bude vhodné dát i druhou recezi po delším používání a to s ohledem na některé stále nevyřešené technické problémy strojů GOTWAY, obzvláště pak středového uchycení, které časem povoluje a díky němu se zvyšuje vibrace stroje.
    Z pohledu jezdce a téměř 15K v nohách na mnoha různých strojích bych rád upozornil, že limitem není často baterie, ale schopnost jezdce tak dlouho jet. Jízda je náročná na vnitřní stabilizační systém člověka a například mým vlastním limitem je 1,5 hod jízdy, pak musím dát minimálně stějně dlouhou pauzu, která však u mého hlavního stroje, kterým je 9B1 stačí k plnému dobití. Jak dlouho vlastně trvá plné nabití Vašeho stroje?

    1. Dobrý den, Michaeli,
      chování jednokolky při vyšší rychlosti jsem popsal v části „Jízda po rovině“. O problému s povolením středů jsem četl na Facebooku, nicméně sám jsem jej u žádného stroje osobně nepocítil a ani nikdo z našich klientů se na nás s tímto problémem dosud neobrátil, takže se bohužel z osobního pohledu nemohu k této věci vyjádřit. Pokud tento problém nastane, jeho řešení v rámci svých možností zpracuji do našeho Fóra.
      U mne je fyziologický limit na jízdu cca 3 hodiny, ale hodně záleží na vhodné obuvi – pokud se člověk špatně obuje, je třeba každých 15-20 minut udělat pár kroků, aby si chodidla odpočala.
      Dobíjení jsem neměřil, většinou jsem to zapojoval přes noc. Můj odhad je 8 hodin z úplného vybití. V recenzi to nepopisuji proto, že poprvé jsem u kolečka nemusel řešit, jak moc je dobité, protože mi kapacita vždy (až na jednu popsanou výjimku) bohatě stačila.

      1. DObrý den, děkuji za vyjádření. Já jsem středy řešil již na třech strojích V2, V3 i ACM a vždy se jednal o ten samý problém. Jezdci byly vždy zkušení, jezdili rychle a v terénu. DOba jízdy pravděpodobně souvisí s věkem i trénovaností. Mně se blíží padesátka a nejsem aktivní sportovec ve smyslu pravidelných sportovních výkonů, kromě E-MOTION, protože to se snažím si užívat každou volnou chvilku.
        V každém případě vyrazíte-li někdy na Plzeň ozvěte se, můžeme se projet, nebudu-li na projektu mimo město, či zemi.

  3. Zdravím, já jsem najel na GW MSUPER+ 1600Wh okolo 400 km…a docela spkojenost, ano i mě se ve vyšší rychlosti začalo vlnit, což mě překvapilo. Na jedno nabití jsem ujel přes 90 km v pohodě a to mám přes metrák…..

  4. Dobrý den mám problem koupil jsem si GW Msuper V3 1600Wh a nejde mi nahrat program přez brutut nevim jestli nedelam neco špatně Dale mám problem že se mi kolečko stavi moc dozadu nevim jestli tam neni nějaký vyukový program Byl bych rad za každou pomoc Tel604141889

    1. Dobrý den, v článku najdete v kapitole Aplikace odkaz na Facebook stránky výrobce, kde mj. ukládá verze aplikace. Jinak přes BT se do kolečka nahrává/čte akorát konfigurace, firmware (pokud vím) z mobilu aktualizovat nelze. Zkuste více verzí aplikace (já mám nějakou starší, kt. se spustí v čínštině, ale poměrně intuitivně lze najít změnu jazyka na angličtinu, tak to moc neřeším). Pokud se kolečko staví moc dozadu v klidovém režimu, pak je třeba upravit kalibraci (to lze přes aplikaci). Pokud se staví dozadu až při dosažení určité rychlosti, jedná se o ochrannou funkci tilback, kt. lze vypnout či přenastavit také přes aplikaci…

      1. Zdravim nakonec jsem sehnal Německou aplikaci mám kolečko GW V3 18″ 1600wh a nic jineho mi nefungovalo Všechny aplikace mi přimo psaly že se nelze spojit Tak až se o vikendu otepli tak se ozvu jak je to s tim naklonem dopado je tam i kalibrace tak snad si zajezdim

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *